Cichociemny por. Mieczysław Hugo Eckhardt "Bocian" sam o sobie

1. Cichociemny por. Mieczysław Hugo Eckhardt "Bocian"

29 sierpnia 1908 r. w Stanisławowie urodził się cichociemny por. Mieczysław Hugo Eckhardt "Bocian". Po zrzucie w ramach operacji lotniczej "Smallpox" w nocy z 1 na 2 września 1942 r. otrzymał przydział na III odcinek wydzielonej organizacji dywersyjnej "Wachlarz" jako dowódca bazy w Dawidgródku. 19 listopada 1942 r. został aresztowany przez żandarmerię niemiecką. Nie doczekał się uwolnienia z więzienia w Pińsku przez grupę uderzeniową pod dowództwem por. Jana Piwnika „Donata” vel „Ponurego”. Najprawdopodobniej został zakatowany podczas przesłuchań. Według innej wersji popełnił samobójstwo w więzieniu.

Zachęcam do zapoznania się z zamieszczonym poniżej życiorysem Eckhardta, który napisał podczas pobytu na Wyspach Brytyjskich.

 11.IV.1942
 

Życiorys

Urodziłem się dnia 29.VIII.1908 r. w Stanisławowie województwo stanisławowskie. Ojciec mój był nadinspektorem P.K.P. i był naczelnikiem Wydz. VII. w Dyrekcji P.K.P. w Stanisławowie. 4 klasy szkoły powszechnej kończyłem w Stanisławowie, tam również uczęszczałem go gimnazjum II, które ukończyłem w 1926 r. W 1926 roku wstąpiłem na Wydział Prawniczy U.J.K. [Uniwersytet Jana Kazimierza - W.K.] we Lwowie, stopień magistra praw uzyskałem tamże w czerwcu 1930 roku. Służbę czynną w Wojsku Polskim zacząłem w dniu 11.VIII.1930 r. w Podchorążówce Rez. Kaw. w Grudziądzu, do rezerwy zostałem przeniesiony dnia 16.IX.1931 roku rozkazem M.S.W.L1360/Tj. Org.31. – Przed rozpoczęciem czynnej służby wojsk. zostałem w dniu 19.VII.1930 r. wpisany na listę aplikantów notarialnych Sądu. Apel. Lwowskiego.
 
2. Ćwiczenia w grudziądzkiej podchorążówce

Po przejściu do rezerwy kontynuowałem aplikację notarialną u wuja mego, notariusza Alfreda Bugny w Tyśmienicy koło Stanisławowa. W dniu 1.I.1933 zostałem zamianowany ppor. rezerwy. W październiku tegoż roku zdałem egzamin notarialny w Sądzie Apel. we Lwowie i objąłem posadę asesora notarialnego u notariusza Mroczkowskiego w Haliczu, poczem w grudniu 1934 objąłem taką samą posadę w Kołomyji. Ożeniłem się dnia 22.II.1936 r. w Kołomyji. Od dnia 1.VI.1935 – 1.VI.1937 pełniłem funkcję notariusza w Jabłonowie [nieczytelne] Kołomyja, następnie aż do wybuchu wojny byłem zastępcą notariusza we Lwowie.
 

3. Loyat, Bretania, Francja.
Oficerowie Oddziału Rozpoznawczego. Stoją od lewej: rtm. Michał Mińkowski, dowódca szwadronu i dowódcy plutonów: ppor. J. Romanowski, ppor. Tadeusz Drobniak, por. Fangor, por. M. Garapich, por. S. Barylski, ppor. M. Eckhardt. Podpis: "Rewelacja! Już mamy jeden motocykl".

W dniu 1 września 1939 r. zostałem zmobilizowany do Ośrodka Zapasowego 9 p.uł. w Stanisławowie. Granicę węgierską przekroczyłem dnia 19.IX.1939. We Francji byłem dcą plut. ckm. w O. R. [Oddziałach Rozpoznawczym – W.K.] 3 Dyw. Piech. W Anglii byłem w Oddz. Rozp. 1 Brygady Strzelców, poczym od 5.IX.1941 w Brygadzie Spadochronowej.
Eckhardt Mieczysław por.


4. Tablica poświęcona cichociemnym poległym w walce o Niepodległość Polski znajdująca się w kościele Św. Jacka w Warszawie. Jednym z upamiętnionych jest "Bocian"

_____________________________________
Źródło dokumentu: Studium Polski Podziemnej w Londynie, Kolekcje, sygn. KOL.23/42, Teczka personalna cichociemnego Mieczysława Hugo Eckhardta, k. 11.

Źródła ilustracji:
1 - Cezary Chlebowski, Wachlarz. Monografia wydzielonej organizacji dywersyjnej Armii Krajowej, wrzesień 1941 – marzec 1943, Warszawa 1990.
2 - Fot. NN, Studium Polski Podziemnej w Londynie, sygn. SPP_FOT_10114, www.foto.karta.org.pl, dostęp: 28.08.2018.
3 - Fot. NN, Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, sygn. IS_2011_ALBUMA125_012, www.foto.karta.org.pl, dostęp: 28.08.2018.
4. Fot. Wojciech Königsberg.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Likwidacja Mieczysława Darmaszka - jedyna egzekucja wykonana przez oddział kobiecy

Gdzie został pochowany Franz Kutschera?

Za Michniów. Akcja odwetowa pod Suchedniowem